Dźwigi
Dźwigi to potoczna nazwa żurawi samojezdnych, czyli dźwignicy na podwoziu samochodu ciężarowego lub specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym. Używa się ich głównie do prac przeładunkowych i montażowych oraz składających się z wciągarek i wychylnego wysięgnika, pozwalających na podnoszenie i opuszczanie ciężaru, a także jego przemieszczanie.
Jeśli maszyna pracuje w trybie dźwigowym, jej podwozie jest zazwyczaj podnoszone na wysuwnych podporach będących integralną częścią urządzenia, które zapewniają stabilność podczas pracy. Ważne jest zwrócenie uwagi na fakt, model samojezdny może poruszać się z podwieszonym ciężarem.
Należy także pamiętać, że udźwig żurawia należy zmniejszyć o masę osprzętu zawieszanego na haku, takiego jak chwytak czy trawersa i zależy on od:
- długości wysięgu,
- długości wysięgnika,
- kąta pochylenia wysięgnika,
- rodzaju olinowania,
- sposobu podparcia żurawia.
Dźwigi samojezdne najczęściej znajdują zastosowanie w budownictwie, na terenie zakładów pracy, w portach, bazach transportowych czy na składowiskach.
Klasyfikacja dźwigów samojezdnych
Żurawie samojezdne klasyfikujemy ze względu na rodzaj podwozia lub napędu.
W zależności od rodzaju podwozia, na którym zamontowany jest żuraw, wyróżniamy:
- żurawie samochodowe,
- żurawie jezdniowo-terenowe,
- żurawie terenowe kołowe,
- żurawie gąsienicowe.
Ze względu na rodzaj napędu można wyróżnić żurawie samojezdne z napędem:
- spalinowo-mechanicznym,
- spalinowo-elektrycznym,
- spalinowo-hydraulicznym.
Wynajmujemy następujące maszyny: Grove GMK 3050, Liebherr LTM 1030/1 oraz Grove ATT 422 o udźwigu do 20, 30 i 50 ton wraz z obsługą operatorską.